Friday, July 15, 2016

Jus Penawar Kolestrol.




Jus ni memang mujarab untuk saya. Tujuan asalnya mmg nak kurangkan kolestrol, Alhamdulillah.. selain bacaan kolestrol saya kembali normal, sinus saya juga bertambah baik.

Sebelum ni saya hadapi 'bad sinus', terutama bila dalam ruang berhawa dingin.


Sejak amalkan jus ni, Alhamdulillah sinus saya bertambah kurang, bukanlah 100%, tapi telah kurang lebih 80%. Sekarang boleh bernafas dengan baik bila dalam air cond.

Disebabkan saya ni suka kedapur.., saya buat sendiri jer jus ni, tak lah susah mana pun.. cuma bab nak menyediakan bawang putih dan nak perah lemon tu jer agak leceh. Saya kongsikan resepi nak buat.. dan bagi yang malas nak buat.. saya ada buat banyak.. boleh dapatkan terus dari saya, call/ whatsapp 0123457550.

Bahan;
- 500g bawang putih
- 500g halia
- 1 cawan perahan lemon
- 1 cawan apple cider
- 1 cawan madu



Cara:

- Masukkan bawang putih dalam blender, tambahkan 2 cawan air. Blend dan tapis. Gunakan air tersebut utk blend halia pulak dan tapis jusnya.

- Masukkan perahan air bawang putih & halia dan perahan lemon dalam periuk dan panaskan dgn api perlahan, renihkan dalam 30 minit.

- Angkat dan sejukkan, campurkan apple cider dan madu, kacau sebati.








Cara minum:
- 1 sudu besar pagi sebelum sarapan (seeloknya bangun tidur)
- 1 sudu besar 1/2 jam sebelum tidur

Jus ini sangat mujarab bagi mereka yang ada masalah;
- Jantung tersumbat
- Athma
- Tekanan darah tinggi
- Kolestrol tinggi
- Resdung
- Arthritis
- Gout
- Kencing manis
- Kebas tangan kaki
- Sembelit





~ Selamat Mencuba ~

Tart Buah-buahan




Sesuai sangat untuk hantaran pertunangan/ perkahwinan. Jika ada permintaan.., saya akan buat.. boleh call/ whatsapp saya 012-3457550 untuk tempahan atau personal class. Apapun saya kongsikan juga resepinya.

Bahan;
2-1/2 butter (salted atau unsalted.. dua2 pun ok)
1kg tepung
8 sudu besar gula icing
4 sudu besar tepung jagung
4 biji kuning telur
1 sudu kecil vanila
pewarna


Jem (saya guna jem nenas jer.. tapi kalau ada nak buat jem strawberry ke.. jem manggis ke.. boleh jer.. yang penting jem tu senang dibentuk)

Caranya;
- Pukul butter dan gula icing (anggaran 3 minit- guna mixer). Masukkan esen vanilla dan kuning telur, pukul lagi hingga kembang. Masukkan tepung gandum dan tepung jagung perlahan-lahan dan gaul hingga sebati.

- Bahagikan adunan kepada 7 bahagian.. dan warnakan ikut buah2an yang dikehendaki.., tapi jangan lupa warna hijau (daun).

- Sukat doh menggunakan sukatan sudu besar, 1 sudu besar rata (sudu yang jual kat kedat bahan kek tu ya.. bukan sudu makan). Manakala jem pulak gunakan 1 sudu kecil rata.

- Ambil doh dan masukkan jem kedalamnya (macam kita buat kuih buah melaka).. kemudian bentukkan mengikut citarasa/ seni masing2.

- Panaskan over pada suhu 140 darjah celcius, Setelah siap.. masukkan dan bakar selama 25 minit. Keluarkan dan sapukan dengan putih/ kuning telur, kemudian bakar lagi selama 3 minit dengan suhu yang sama.


Bahagikan adunan



Letak pewarna mengikut citarasa


Bentukkan mengikut senitangan












Friday, June 10, 2016

Sambal Toktok (Sambal Belacan ala Jawa)




Sambal Belacan

Kalau bangun sahur tu macam tak berselera jer.., apa kata buat ni.., orang bujang pun boleh buat ni.., sambal style jawa..

Bahan;
5 biji lada merah + cili padi (utk pedas)
5 ulas bawang merah
1 biji tomato (belah 6, supaya senang nak tumbuk)
Sejemput ikan bilis
1-1/2" belacan
Sedikit gula melaka (sikit jer tau)

Cara;
Semua bahan digoreng dengan minyak (eloknya ikan bilis goreng berasingan).

Satukan dan tumbuk. Sedap makan dengan nasi panas.


Cili merah, bawang mereah, ikan bilis, belacan dan tomato


Kalau nak pedas.., tambah lagi cili padi. Goreng kesemuanya (goreng satu2 lah ya, maksudnya goreng ikan bilis dulu, goreng lada.. dan seterusnya). 


Satukan kesemuanya dalam lesung dan tumbuk


Siap untuk dihidangkan.



~ Selamat Mencuba ~


Thursday, June 09, 2016

Popia Nestum


Senang rupanya nak buat Popia Nestum ni. Sebelum ni tak teringin pun nak buat, tapi bila mengenangkan harganya RM20/ 400g, dan anak2 saya ni mmg tak tau beli 1 bekas, kalau boleh nak ngadap sorang satu bekas..😄😄.

Nasiblah ada anak dara sorang yang rajin.., tengoklah hasil Popia Nestum yang anak saya buat ni.(Pelajar tingkatan 3 - betapa nak menggambarkan ianya kerja senang.. haha) 


Bahan:
- Kulit popia (seeloknya saiz besar)
- Tepung jagung atau tepung gandum (dibancuh dengan air suam/ panas untuk dijadikan kanji)
- Minyak untuk menggoreng

Bahan tabur:
- Nestum
- Susu tepung
- Gula.

Cara:
- Gunakan lidi untuk menggulung kulit popia (tgk gambar), sapukan dengan tepung jagung yg dibancuh dengan sedikit air panas untuk melekatkannya. Gulung hingga habis.

 

 

 


- gunting anggaran 1 inci, dan goreng sehingga kekuningan, angkat dan tos.



- Sementara nak tunggu hingga sejuk, bahan tabur disatukan dan diblend bersama hingga halus.

- Masukkan gulungan popia yg telah sejuk dalam bekas bertutup, masukkan juga bahan tabur..., tutup bekas dan goncang supaya serata.

- Simpan dalam bekas kedap udara.

~ Selamat Mencuba ~


Monday, January 18, 2016

TAKOYAKI



A. Bahan isi;
Ada 4 pilihan mengikut citarasa masing-masing.
- Crab Stick (potong 1cm) @
- Sosej (potong 1 cm) @
- Udang (potong 2) @
- 100gm sotong kurita - boleh beli dah siap atau beli sotong dan perap sendiri.
* Kobis yang dicincang halus.


Cara nak perap sotong kurita;
- 100gm sotong kurita /sotong/udang - di potong kecil
- 1 sudu besar sos tiram
- 1 sudu besar sos okonomoyaki
- beberapa titik minyak bijan
- sedikit pewarna merah

Cara-cara :
1. Toskan sotong, gaul bersama bahan yang lain. Masak di atas api sederhana hingga hampir kering. Angkat dan ketepikan untuk diguna sebagai isi tako.

B. Bahan Sos;
- 1/4 cawan bagi setiap sos (ikan/ kicap masin/ kicap ABC)
- 3 inci halia (hiris 1/2 cm)
- 9 ulas bawang putih (ketuk)
- 1-1/2 sudu besar cuka beras
- 3/4 cawan gula
- 3/4 cawan sos tomato
- 3 cawan air
- 3 sudu besar tepung jagung (untuk pekatkannya)

Cara buat sos;
Campurkan kesemua bahan diatas kecuali tepung jagung, masak atas api perlahan selama 30 minit. Apabila siap, keluarkan halia dan bawang putih. Bancuh tepung jagung dengan sedikit air, dengan api perlahan dan menggunakan whisk, masukkan tepung jagung dan kacau untuk tidak bagi bergentel.

C. Adunan Batter:
- 3 cawan tepung gandum*
- 2 sudu besar tepung jagung*
- 2 sudu besar tepung tempura*
(Untuk memudahkan, campurkan bahan-bahan yang bertanda *. Elok disediakan awal dan boleh disediakan dan dipaketkan untuk satu bancuhan)

- 1 sudu kecil serbuk lada hitam
- 1 sudu kecil serbuk pati ikan bilis
- 2 biji telur
- 4-1/2 cawan air

- 2 sudu besar sos soya (light sos)
- 1/4 cawan parutan keju cheese


Cara menyediakan Bater:
Masukkan campuran 3 jenis tepun kedalam bekas, masukkan serbuk lada hitam, pati ikan bilis, telur dan air. Kacau sebati hingga tiada lagi bintil2 tepung. Masukkan light sos dan parutan keju, kacau sebati.

D. Cara membuat bebola Takoyaki.
Seeloknya bancuhan bater dimasukkan kedalam bekas (mudah untuk dituang/ dipicit kedalam acuan). Panaskan pan, masukkan sedikit minyak, guna api perlahan, tuangkan bater memenuhi lubang, masukkan isi dan taburkan dengan kobis dan boleh menggolekkannya.







 




Wednesday, August 19, 2015

Acar Ikan Masin



Sekarang ni musim haji, In sya Allah.. kalau diizinkan 25 Ogos 2015 nanti saya akan berangkat ke tanah suci menunaikan haji. Petang tadi dapat message dari rakan yang berada di Madina, katanya elok bawa sambal2.. makanan kat Madina tak pedas. Terfikir juga nak buat apa... terus teringat acar ikan masin. Acar ni memang boleh tahan  lama..masa nak tumis rempah dia.. lebihkan sedikit minyak. Siap masak, sejukkan, masukkan ke dalam botol, biar terendam sedikit dalam minyak.

Saya juga buat untuk tempahan 'doorgift' untuk majlis perkahwinan. Sekiranya nak order boleh hubungi saya di 012-3457550.

Apapun, saya kongsikan resepinya. Jom kita tengok..

Bahannya;
300 gram isi ikan masin kurau (boleh juga guna ikan  talang atau ikan yu)
20 biji bawang merah kecil (5 darinya dihiris)
20 ulas bawang putih (5 darinya dihiris)
2 inci halia (dipotong jejari)
20 biji cili padi kampung (kalau nak pedas, tambah lagi)
3 camca besar cuka makan
1/2 bahagian gula melaka
3 camca besar gula pasir (atau secukup rasa)
Garam secukup rasa (tak perlu banyak.. ikan tu dah masin)
2 senduk minyak untuk menumis
1/4 cawan air


Bahan Kisar;
20 tangkai cili kering (basuh dan sangai dengan sedikit minyak)
5 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
1 inci halia


Bahan Rempah;
2 sudu teh ketumbar biji
2 sudu teh jintan kasar
2 sudu teh jintan halus
1 sudu teh halba
(bahan2 rempah disangai terlebih dahulu)



Cara;

Isi ikan masin dihiris kecil, cuci dan rendam sekurang2nya 1 jam, tukar air rendaman (3 kali tukar). Toskan dan biar kering sekejap. Goreng hingga kekuningan dengan api sederhana. Angkat dan toskan. Goreng cili padi hingga sedikit garing, asingkan. Goreng sebentar (sekejap jer) bawang putih dan bawang merah.., ketepikan.





Bahan2 rempah disangai. Masukkan dalam blender, cili kering yang telah disangai, bawang putih, bawang merah, halia, kisar hingga halus, masukkan bahan rempah.. kisar lagi.

Panaskan minyak, tumiskan bawang merah, bawang putih dan halia  yang dihiris tadi.. biar hingga naik bau. Masukkan bahan kisar dan masak hingga garing. Masukkan air, renehkan dengan api perlahan, guna api kecil sahaja. Masukkan gula melaka, gula pasir dan cuka makan. Kacau rata dan perasakan dengan garam. 

Kacau dan masukkan ikan masin yang telah digoreng, bawang merah, bawang putih dan cili padi. Gaul rata. Tuang air, kacau dan kecilkan api. Masak hingga pekat dan tambah perasa, gula jika perlu.





Sedap dimakan dengan nasi putih.

~ Selamat Mencuba ~

Monday, June 08, 2015

Dodol



Nak buat dodol selalunya mesti orang akan terfikir susah.., lama dan menggunakan kederat ramai. Kita pun bukan nak makan dodol sekawah.. sekadar nak makan satu keluarga.., boleh jer kita buat sendiri. Jom kita lihat bagaimana nak buat dodol...


Bahan:
500 gm tepung pulut
3 cawan gula melaka * (boleh juga gunakan gula merah)
2 cawan gula pasir *
3 cawan air *
2-3 helai daun pandan *
1 kg santan pekat


Cara-cara :
Masak bahan* hingga gula larut kemudian tapis (tunggu sejuk sebentar)
Masukkan tepung pulut dan bahan yang di masak tadi kedalam blender dan blend sebati.


Tuangkan adunan tepung ke dalam kuali (kalau ada kuali non stick lagi bagus)

Kacau adunan selalu untuk mengelakkan dodol berkerak.


Adunan akan meletup-letup dan pecah dan kacaulah sehingga terbit minyak pada dodol dan tidak tak melekat. 



Simpan dalam bekas kering


Nota:
Kalau suka dodol lembik.. jangan kacau terlalu lama.. nanti dodol akan jadi keras.


~ Selamat Mencuba ~