Monday, November 28, 2016

Pelbagai Cream Cheese Frosting

Cream cheese frosting ni memang kegemaran keluarga saya. Saya akan gunakan cream cheese frosting atau topping kepada Red Velvet Cake dan Walnut Carrot Cake.

Cream cheese frosting ni ssebenarnya adalah adunan butter, cream cheese, gula dan esen vanilla. Ada juga yang mencampurkannya dengan whipping cream

Kebanyakkan baker menggunakan cheese cream frosting ni untuk RV cake dan Walnut Carrot Cake. Keburukkan krim ni.. dia tak tahan lama, memang cepat melt. Maka kita perlu menyimpannya ditempat yang sejuk.

Jom kita lihat campuran cream cheese frosting ni..

CREAM CHEESE FROSTING 1.
Buttercream cheese topping, sesuai untuk carrot cake atau red velvet. Ada yang menggunakan ratio cream cheese, butter dan gula kepada 2:1:1 iaitu 2 bahagian cream cheese - 1 bahagian butter dan 1 bahagian gula. Tetapi untuk membolehkan buttercream cheese topping bertahan dan tak jatuh jika pipe menggunakan nozel.., jumlah butter dan jumlah cream cheese mestilah sama (dari segi berat).

Bahan-bahan:
250g cream cheese
250g butter (seeloknya guna buttercup jer)
120g gula aising (boleh kurangkan ikut citarasa)
1 sudu besar perahan lemon atau sun quick.

Cara:
Pukul cream cheese dan mentega sampai lembut dan gebu. Setelah itu masukkan gula aising yang telah diayak terlebih dahu, putar lagi sampai kembang.. Sapu pada kek yg telah sejuk dgn berhati2...

Walnut Carrot Cake yang menggunakan cream cheese topping



CREAM CHEESE FROSTING 2
Adunan cream cheese frosting agak lembik, sesuai untuk Red Velvet Cake

Bahan:
250g cream cheese
50g butter
120g gula icing
1 sudu besar perahan lemon atau sun quick
1 cawan whipping/ fresh cream - pukul hingga kaku

Cara:
Pukul dulu whipping cream hingga kaku (soft peak), ketepikan. Dalam bekas lain, pukul cream cheese dgn butter sehingga lembut, perlahankan speed mixer kepada kelajuan rendah dan masukkan gula icing yang telah diayak sedikit demi sedikit sehingga bergaul sempurna. Campurkan whipped cream yg telah kaku tadi dan gaul dgn spatula.

*Adunan cream Cheese Frosting ni agak lembik. Boleh ditambah sedikit creamwell untuk memudahkan mendeco atas kek.

Red Velvet Cake yang menggunakan cream cheese frosting




Tips:
  • Anda boleh tambahkan jus lemon atau orange sun quick sebanyak 1 sudu kecil pada setiap resipi jika suka.
  • Kebiasaannya, saya menggunakan cream cheese yang masih sejuk (baru keluar dari peti), dan mentega pada suhu bilik. Tiada masalah untuk menggunakan mentega sejuk, malah mudah untuk kita membentuk bunga.
  • Adalah sering disarankan menggunakan 'unsalted butter'. Tetapi ia tetap bergantung kepada citarasa anda. Macam saya, lebih suka menggunakan mentega Anchor (salted). Atau kalau untuk makan sendiri, guna je Buttercup. Tak cacat pun rasa...dan boleh di sedapkan lagi dengan mascarpone ;)
  • Untuk frosting kek RV dan rainbow, elok digandakan setiap adunan. Untuk RV selalunya menggunakan tidak kurang dari 500g cream cheese, manakala rainbow dalam 700g sebab banyak layer.



1 comment:

Lyana asari said...

Assalammualaikum . Saya dah buat cheese frosting tapi agak lembik.. Mcm mana kalo saya nk keras akan texture utk saya buat deco.. Perlu kah saya tambah lagi 250gm butter atau saya perlu adunan dgn cream well saja