Tuesday, November 29, 2016

Teknik menghasilkan Cream Cheese Frosting yang terbaik.

Bagaimana nak hasilkan Cream Cheese Frosting yang baik? Setelah berkali-kali saya buat.. tetapi masih gagal.. selalunya cream cheese frosting saya tidak smooth, bergentel dan kerap kali lembik.. hinggakan kalau saya piping gunakan nozel, bunga yang dipicit akan kembali merata (tidak boleh bertahan).

Orang kata try and error.. saya tak give up.. cuba dan cuba. Rupanya ada rahsia nak dapatkan hasil frosting yang baik.

Antara tips;

Kalau boleh butter dan cream cheese biar berada pada suhu bilik, pada pengamatan saya.. keluarkan cream cheese terlebih dahulu (misalnya biarkan 30 minit pada suhu bilik) dan biarkan butter berada dalam 20 minit pada suhu bilik. Tak perlu guna butter mahal pun, sebab butter mahal (contoh anchor) ni cepat melt kalau kita letak kat luar. Maksudnya.. kelembutan sebelum memukul cream cheese dan butter biar agak-agak sama.

Gula icing perlu diayak terlebih dahulu sebelum mencampurnya kedalam adunan. 

Jom kita lihat bagaimana nak adunkannya.


Saya biasa gunakan cream cheese jenama Philadelphia dan butter jenama buttercup. Kedua-dua butter dan cream cheese dipotong dadu dan dimasukkan kedalam mixer (saya guna K-beater). Mulakan dengan speed minimum, dah bergaul keduanya baru guna speed tinggi sikit. Pukul sampai gebu dan agak keputihan. 


Butter dan cream cheese disatukan dan dipukul perlahan dah bergaul keduanya baru guna speed tinggi sikit. Pukul sampai gebu dan agak keputihan. 

Ayak gula aising. Masukkan sedikit demi sedikit dan pukul sebati. Masukkan dalam 1/3 dulu ke dalam cream cheese yang dah gebu tu, pukul kejap, kemudian masukkan lagi sikit, dan pukul... buatlah sampailah habis.

Bila dah masukkan gula terakhir tu, baru pukul lagi dengan speed laju sikit sampai sebati semuanya hingga jadi lebih likat dan creamy. Jangan pukul lama-lama, takut jadi lembik.
~Selamat Mencuba~

No comments: