Tuesday, November 29, 2016

Kek Kukus Buah







Bahan-bahan:

Bahan A
300 g gula halus
250 g butter
300 g mixed fruit
50 ml air panas
2 sudu susu pekat

Bahan B
350 gm tepung gandum
2 sudu kecil soda bikarbonat
1/2 sudu kecil cream of tartar
1 sudu kecil serbuk buah pala

Bahan C
1 sudu teh esen vanilla
3 biji telur gred A
 sudu besar jus oren

  

Cara membuatnya:

Langkah 1 (menyediakan gula hangus - A); 

 


  • Goreng gula dalam kuali sehingga gula cair, perlahan2 masukkan air panas.., teruskan mengacau sehingga sebati. Masukkan butter, kacau dan biar hingga butter cair, masukkan susu pekat dan mixed fruits, terus kacau (api boleh diperlahankan) sehingga buah2 tu macam meletup2 kecil. Tutupkan api dan biarkan sejuk/ suam
  • Sediakan acuan (saya guna bekas plastik 8"x8") dan pengukus.

Langkah 2 (menyediakan bahan kering - B).

  • Satukan tepung gandum, soda bikarbonat, cream of tartar dan serbuk pala. Ayak semua bahan. Masukkan sedikit demi sedikit hingga habis kedalam bahan A, gunakan pengaup dan kaup sebati. 

Langkah 3 (menyediakan telur - C)

 

 

  • Telur, esen vanila disatukan. Pukul hingga kembang (saya guna blender jer). Tuangkan telur kedalam adunan tadi, masukkan jus oren dan gaul sebati. Tuang kedalam acuan, pastikan acuan bertutup. (boleh juga guna aluminium foil, yang penting wap air tak masuk) 
  • Isi penuh air kukusan, kek ini perlu dikukus lebih kurang 4 jam. Bila air di dalam kukusan dah mendidih barulah letakkan kek untuk dikukus. 
  • Sekiranya semasa proses mengukus air hampir kering, tambahkan air pada kukus dengan air panas. 
  • Walaupun perlu kukus selama 4 jam (saya kukus 3-1/2 jam) dengan api yang sederhana. Bila kek dah masak, biarkan ia sejuk sedikit sebelum di keluarkan dari kukusan. Keluarkan kek dari acuan bila ia dah sejuk. Kek kukus ini tahan lama.
  • Proses menyimpannya ialah, balut kek dengan wraping plastik, kertas minyak atau kertas aluminium


~ Selamat Mencuba ~
Nota:
Kek ini lebih sedap dimakan selepas 2 hari. Cukup sekadar hand whisk dan jangan gunakan mixer, kerana jika terlalu dipukul adunan akan menghasilkan kek yang agak kering.

Semasa dikukus, kek mesti dibungkus dengan aluminium foil. Sebelum dibungkus cucuk-cucukkan kek dengan lidi penyucuk sate dan tuangkan 1 sudu kecil jus oren sunquick atau epal atas lubang untuk melembabkan kek.

Simpan dalam tupperware dan bolehlah dipotong untuk dimakan selepas seminggu. Jangan masuk fridge. Makin lama kek makin sedap dan berkilat. Pastikan tangan dan pisau yang digunakan semasa memotong adalah kering. Kek boleh disimpan selama 6 bulan - 1 tahun.

No comments: