Wednesday, November 30, 2016

Stabilised Whipping Cream

Rasanya tidak terlalu manis dan tidak muak memakannya. Sesuai untuk digunakan sepeti filling untuk pavlova. Stabilised whipping cream ini tidak tahan panas. Untuk kek pertunangan dan perkahwinan, kek bersalut krim ini tidak sesuai diletakkan di luar. Ia hendaklah disimpan di dalam peti sejuk dan dikeluarkan apabila hendak dihidangkan. 


Bahan:
2 sudu besar gelatin
4 sudu besar air
2 cawan whipping cream
1/2 cawan gula icing
1 sudu teh esen vanila.

Cara:
  • Sebelum kita mulakan untuk buat Stablised Whipped Cream, pastikan mangkuk pemutar dan alat pemutar di simpan atau di sejukkan dulu dalam peti ais selama 15 minit. Pastikan Whipping Cream benar2 sejuk baru keluar dari peti ais.
  • Mula-mula kita masukkan air dulu dalam sebuah mangkuk kecil, kemudian barulah masukkan gelatin dan kacau rata. Panaskan bahan ini di atas api perlahan sehingga gelatin melarut. Sejukkan bahan gelatin ini pada suhu bilik ketepikan.
  • Keluarkan mangkuk dan pemutar dari peti ais, tuangkan whipping cream dan putar dengan kelajuan sederhana. Masukkan esen vanila dan gula sedikit demi sedikit hingga ia hampir mengeras. Tuangkan gelatin dan terus putar hingga ia kental. 
  • Pastikan tidak terlebih pukul kerana adunan akan berair dan sudah semestinya ia tidak boleh di gunakan lagi.
Pavlova yang menggunakan  stabilised whipping cream.

No comments: