Saturday, November 08, 2014

Layered Cheese Kut.


Saya namakan dia Layared Cheese Kut. Senang sangat membuatnya, resepi asal Khairul Abdullah Cream Cracker layered Cake with Cream Cheese. Saya ada membuat pengubahsuaian sedikit.

Bahan-Bahan:

  • 250gm Cream Cheese (biar pada suhu bilik)
  • 75gm Butter (biar pada suhu bilik)
  • 1 cawan dairy whipping cream
  • 1/3 tin susu pekat (tin 525 g)
  • 1 pek Cream Cracker (anggaran dalam 40 keping)
  • 2 cawan susu segar – untuk rendaman biskut (saya guna susu tepung dan bancuh dengan air)
  • Setengah cawan Nestum


Cara Membuatnya:

  • Pukul cream cheese dan butter, (saya pukul dalam blender jer). Dah kembang, masukkan susu pekat, pukul lagi dan akhirnya masukkan whipping cream, pukul sehingga sebati.
  • Rendam biskut (jangan sampai lembik) dan susun di dalam loyang/bekas.


  • Sapukan campuran cream cheese tadi sehingga rata, jangan terlalu tebal. Saya hentakkan sedikit bekas tu.. agar cream cheese tu rata dan masuk kecelah-celah biskut.
  • Kemudian taburkan nestum.
  • Ulangi langkah tersebut sehingga selesai. Masukkan ke dalam peti sejuk dan hidang ketika sejuk.


Tips : Amat sedap sekiranya diletakkan sos karamel di setiap lapisan dan ditaburkan dengan nestum.

~ Selamat mencuba ~


No comments: