Sunday, December 11, 2016

Brownies


Kali pertama saya buat Brownies, saya google resepi dari Joy of Baking.. dan inilah hasilnya. Resepi bulat-bulat ikut JOB.. tiada tokok tambah.. cuma saya tersilap guna acuan jer.. patutnya 8" x 8".. dan saya ingat acuan saya ada tu 8" x 8".. rupanya 10" x 10"... maka brownies saya jadi nipis.. tapi rasanya.. sedappp.. itu yang penting.

Bahan:
- 150g coklat bar (chopped)
- 113g butter (potong kiub kecil)
- 2 sudu besar serbuk koko
- 1 cawan gula pasir
- 1 sudu teh esen vanilla
- 3 biji telur (gred A)
- 3/4 cawan tepun gandum
- 1/4 sudu teh garam
- 1/2 cawan kekacang atau coklat chips (pilihan)

Cara:
  • Sediakan acuan 4 segi yang berukuran 8" x 8" (jangan lebih besar, nanti brownies jadi nipis ya), alaskan dengan parchment paper. Panaskan oven pada suhu 180 darjah celcius.
  • Satukan coklat yang telah dicincang bersama butter kedalam mangkuk, gunakan kaedah double boiled (letakkan mangkuk atas air yang dipanaskan). Setelah cair, angkat. 
  • Masukkan serbuk koko dan gula, gaul sebati. Masukkan esen vanila dan telur (masukkan satu persatu). Masukkan tepung, garam dan gaul sebati. Akhir sekali masukkan choclat chips.
  • Tuangkan adunan kedalam acuan. Bakar dalam 25-30 minit. Keluarkan dari oven dan biar sejuk baru dipotong. Boleh juga dihiasi dengan sos karamel jika suka,

Sediakan acuan 8" x 8" 
Cairkan menggunakan kaedah double boiled



Angkat dari api bila telah cair
Masukkan gula dan serbuk koko
Masukkan esen vanila dan telur satu persatu


Masukkan tepung, garam dan choclat chips

Tuang kedalam acuan

Bakar selama 25 - 30 minit



~ Selamat Mencuba ~



No comments: