Tuesday, December 13, 2016

Karektor 5 Bahan Yang Mengubah Stuktur Roti



Tiada resepi terbaik atau terkurang. Jika kita fhm 5 bahan ini dgn elok, kita boleh buat resepi kita sendiri jua. Jd fahami dahulu karektor bahan dan fahami jua apa yang kita nak.

Tepung.
Biasa kita guna tepung gandum samada gandum biasa mahupon tepung roti. Tepung yg ada kandungan gluten yg tinggi akan naik dgn elok. Jika camporan dgn tepung yg lain akan jd lebih dense dan tidak naik dgn terlalu tinggi. Tepung roti mempunyi gluten yg lebih tinggi berbanding tepung gandum biasa.

Tepung lain kita blh guna whole wheat, rye, buckwheat, chickpea, bean flours, sprouted wheat, spelt, oat and soy. Tepung tanpa gluten cthnya tepung beras, tepung jagung.

Lemak.
Lemak yg digunakan dlm doh roti akan menahan/menghalang dlm pembikinan gluten. Hasilnya doh dgn lemak yg byk tidak akan naik setinggi roti yg mempunyai jumlah lemak yg kurg.

Tetapi lemak akan menambah rasa kepada roti kita. Lemak juga akan buat crumb/roti yg lembut dan bantu memanjangkan jangkahayat roti.

Telur.
Ditambah untuk bantu naiknya doh. Doh yg mempunyai jumlah telur yg byk akan naik lebih tinggi. Kerana telur adalah leavening agent (sama karektor yis).

Lemak hasil dr kuning telor memberi kesan kepada crumb roti jd lebih lembut dan ringan. Telor juga mengandungi emulsifier lecithin

Gula.
Gula adalah makanan pada yis. Ia juga memberi rasa pd roti kita. Selain dr itu juga gula membantu dlm pembakaran roti jd hasil yg lebih cantik warnanya. Gula juga bantu dlm melembutkan roti mengekalkan kelembapan dlm roti.

Tapi penambahan terlalu byk gula akan menghalang dlm pembentukan gluten

Cecair(air biasa/susu).
Cecair penting dlm pembuatan roti. Gantian air kepada susu akan memberi hasil roti yg lebih lembut, lemak dan manis. Kandungan gula dlm susu (lactose) tidak menjd makanan kepada yis tapi ia akan beri kesan kepada rasa roti kita. Susu juga menambah nilai nutrisi (protin). Doh dgn kandungan susu akan beri kesan kepada warna roti, lebih perang berbanding doh menggunakan hanya air.

Saya ambil dari admin Peminat Roti, Donut, Pizza, Pastri dan Kek, Sue Aini untuk dijadikan rujukan saya sendiri.

No comments: