Monday, December 05, 2016

Karipap Inti Sardin




Semalam (4 Dis 2016) saya bancuh 1kg lagi doh karipap, kali ni saya gunakan inti sardin. Macam tak tau penat pulak kan.., haha. Ya lah.. saya still tak puas hati.. saya nak karipap yang dari pagi sampai ke petang kulit dia stilll rangup. 

Dari pengalaman dan pemerhatian saya.. kita tak boleh canai tepung tu terlalu nipis.. kalau nipis sangat.. dia rangup sekejap jer.. so kali ni saya timbang.. setiap satu berat 25g.. dan saya canai anggaran 6cm diameter.. so kulit dia agak tebal jugak... saya tak pakai acuan kali ni.. canai terus masukkan inti.. macam saya buat karipap pusing.

Jam 9.00 malam saya menggoreng.., saya biarkan dalam tudung saji.. jam 4 pagi saya bangun .. saya tuju karipap dulu.. tepat jangkaan saya.. karipap tu masih kekal keras dan rangup. Lepas ni.. akan terus gunakan resepi yang sama dengan mencanainya sedikit tebal.

Hasil dia memang best...

Bahan Pastri:

- 1 kg tepung gandum
- 1/2 cawan majerin
- 1 cawan minyak masak
- 400 ml air + 1 sudu besar garam


 

 



Cara cara:
  • Panaskan majerin bersama sama dengan minyak sehingga majerin sehingga cair dan benar benar panas. Tuangkan majerin panas tadi ke dalam tepung gandum dan gaul rata. 
  • Apabila telah suam, uli sebati sambil ditambah air sedikit demi sedikit sehingga mendapat doh yang sederhana lembut dan tidak melekat di tangan.
  • Saya biarkan jer doh dalam bekas bertutup dalam 1/2 jam kat atas meja.., kemudian saya timbang 25g setiap satu.. dan saya canai anggaran dalam 6cm diameter, kalau rasa dia macam out of shape.. saya gunakan penerap donat yang bersaiz 6cm dia.

 



Bahan Inti:

-1 tin besar ikan sardin/ makarel (hancurkan guna garfu)
- 10 labu bawang besar - dipotong dadu atau belah empat dan hiris.
- 5 tangkai cili kering*
- 5 ulas bawang merah*
- 4 ulas bawang putih*
(*di kisar halus)

- Minyak untuk menumis
- Garam, serbuk perasa dan sesudu gula

Cara:

Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bahan kisar hingga naik bau dan masukkan bawang yang telah dihiris. Perasakan dengan garam dan serbuk perasa. Masak sebentar, dan masukkan saridin yang telah dihancurkan. Masak hingga agak kering.

~Selamat Mencuba ~

No comments: