Monday, September 01, 2014

ABC Ice Cream



Ini merupakan kali pertama buat ice cream. Saya nak namakan Ice Cream ABC, sebab nak buatnya semudah ABC.

Selalunya tengok jer rakan-rakan tunjuk gambar ice cream yang dia orang buat. Pagi ni (1 September 2014)..  awal saya bangun.., capai susu cair, susu pekat.. ambil ovelette sesudu.. on mixer (saya guna whisk) .. biarkan jer dia berputar.. sambil tu saya basuh2 pinggan.., masak air. Sesekali saya jengah.. apa jadi dengan ice cream saya..

Cukup 17 minit.. saya hentikan mixer dari berputar.. hmmm.. nampak macam menjadi.. excited sangat.. kali pertama ni saya buat plain jer.. nanti kalau nak makan.. pandai2 lah hias dengan apa2 yang ada dalam fridge tu.. Nak tau resepinya?.. Jom tengok...

Bahan:
  • Setengah tin susu pekat (saya guna tin tinggi tu, elok kurangkan, sebab saya rasa 1/2 tin ni manis juga)
  • 1 tin susu cair
  • 1 sudu ovalette (pastikan yang halal)
  • 2 sudu teh esen vanilla

Cara:
  • Satukan kesemuanya dan pukul hingga gebu, saya ambil masa dalam 17 minit dengan menggunakan whisk.
Satukan semua bahan, dan mula putar

17 minit kemudian.. dah nampak macam ais krim cair

  • Masukkan dalam freezer
  • Masa nak serve tu.. pandai2lah hiaskan.., letak coklat chips ke, kacang dan apa saya yang kita suka.
~ Selamat Mencuba ~


No comments: