Saturday, August 30, 2014

Jenis Tepung

Ukuran cawan yang digunakan

Ukuran sudu yang digunakan


Tepung Gandum (all purpose flour)



Tepung dibuat daripada gandum dan dikelaskan berdasarkan kandungan proteinnya. Protein membantu pembentukan gluten , yang mana gluten bertanggungjawab untuk mengekalkan bentuk dan dan tekstur makanan yang dibakar. Tepung keras adalah tinggi kandungan proteinnya yang mana juga mempunyai gluten yang tinggi, begitulah tepung lembut mempunyai kandungan protein yang rendah. Misalnya, kalau nak buat roti.., kita gunakan tepung high protein.

Tepung gandum atau seringkali juga dipanggil tepung serbaguna adalah yang paling biasa campuran tepung gandum keras dan lembut. Kandungan protein berbeza-beza antara sesuatu jenama, tetapi kandungan protein yang biasanya adalah sekitar 10%.


Tepung Kek (cake flour)

Juga dikenali superfine flour, kandungan protinnya rendah. Kalau tepung gandum, kandungan proteinnya dalam 10%, manakala tepung kek, kandungan proteinnya dalam 8% sahaja. Tepung kek sesuai untuk buat kek dan cookies.

Bolehkah kita gantikan tepung kek dengan tepung gandum? Boleh. 
  • Caranya; Setiap 1 cawan tepung gandum, kita keluarkan 2 sudu besar tepung gandum tersebut dan gantikan dengan 2 sudu besar tepung jagung. Kemudian ayak tepung tersebut kira-kira 5 kali.

Tepung Naik Sendiri (self rising flour)

Bolehkah kita gantikan tepung naik sendiri dengan tepung gandum? Boleh. 
  • Caranya; Setiap 1 cawan (130g) tepung gandum, kita tambah 1-1/2 sudu teh baking powder dan 1/2 sudu teh garam halus. Ayak tepung tersebut.

Tepung Roti (bread flour)

Tepung roti adalah tepung yang mempunyai kandungan gluten yang tinggi - biasanya kandungan protein sekitar 13 - 14%. Tepung roti akan berasa kasar dan akan kelihatan sedikit putih. Tepung roti digunakan untuk membuat roti berkerak dan gulung , doughs pizza dan seangkatannya. Satu cawan tepung roti akan berat sekitar 140 gram. 

Bolehkah kita gantikan tepung roti dengan tepung gandum? Boleh. 
  • Hanya menggantikan tepung roti seperti dalam resipi dengan jumlah yang sama dengan tepung gandum, dan teruskan seperti biasa.

No comments: